spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. Istnieją różne szczeble, które można zajmować w branży BHP. Poczynając od dołu stanowiska, jakie zajmują pracownicy firmy BHP to inspektor do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, a następnie starszy inspektor do spraw BHP. Wyżej znajduje się specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, później starszy specjalista, kończąc na głównym specjaliście do spraw BHP. Każde stanowisko zajmowane w firmie działającej w branży BHP wymaga spełnienia odpowiednich kryteriów oraz posiadania właściwych kwalifikacji. W celu rozpoczęcia pracy jako inspektor do spraw bezpieczeństwa trzeba posiadać tytuł technika bezpieczeństwa i higieny pracy zdobywany po ukończeniu szkoły o odpowiednim profilu. Później wraz ze zdobywaniem doświadczenia zawodowego oraz wykształcenia można awansować na kolejne stanowiska.
Formy kursów BHP
Posiadanie ważnego szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy jest obowiązkowe zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Odpowiednia firma zajmująca się branżą BHP oferuje przeprowadzenie szkolenia BHP przeznaczonego do danej grupy uczestników ze względu na wykonywany zawód. Istnieją dwie podstawowe formy prowadzenia szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, które są oferowane przez firmę BHP. Można wyróżnić standardową formę kursu BHP, która polega na seminaryjnych spotkaniach z instruktorem połączonych z samokształceniem. Inną formą przeprowadzania szkolenia BHP jest kurs online, który jest prowadzony na specjalnej platformie. Każda z form szkolenia BHP posiada własne zalety i to od pracodawcy zależy, na jaką metodę prowadzenia kursu się zdecyduje. Każda forma kursu BHP kończy się zdaniem egzaminu, który sprawdza przyswojoną wiedzę uczestników z zakresu zasad związanych z zachowaniem bezpieczeństwa oraz higieny w miejscu pracy. W zależności od wykonywanej pracy, szkolenie BHP może być połączone także z ćwiczeniami praktycznymi.
Czym jest BHP
Skrót BHP oznacza po prostu bezpieczeństwo i higienę pracy, która to nazwa jest powszechnie używana w odniesieniu do zbioru zasad dotyczących bezpiecznego, a także higienicznego wykonywania pracy. Ponadto bezpieczeństwo i higiena pracy jest osobną dziedziną wiedzy, której celem jest kształtowanie właściwych warunków pracy. Każda firma oraz przedsiębiorstwo, a także zakład pracy muszą przestrzegać zasad związanych z BHP. Istnieją specjalne firmy, które świadczą usługi z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy zatrudniając specjalistów od spraw BHP. Przepisy prawne, które regulują kwestie zachowania bezpieczeństwa oraz higieny w pracy znajdują się w Kodeksie Pracy. Każdy pracodawca oraz pracownik posiada obowiązek przestrzegania zasad BHP. Jednym z podstawowych obowiązków pracowników oraz pracodawców jest posiadanie ważnego szkolenia BHP, którego przeprowadzaniem zajmuje się odpowiednia firma. Bezpieczeństwo i higiena pracy obejmuje także zagadnienia z takich dziedzin, jak ergonomia, medycyna pracy czy też ekonomika pracy.
Czym zajmuje się Państwowa Inspekcja Pracy
Skrót PIP jest z pewnością znany każdemu przedsiębiorcy oraz pracodawcy, ponieważ oznacza po prostu Państwową Inspekcję Pracy. Państwowa Inspekcja Pracy stoi na straży przestrzegania przepisów Kodeksu pracy oraz obowiązujących zasad związanych z obowiązkami pracodawców i pracowników. Jednymi z przepisów prawnych, które mogą być sprawdzane przy kontroli Państwowej Inspekcji Pracy są przepisy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Każdy pracodawca powinien więc mieć na uwadze to, jak istotne jest przestrzeganie zasad BHP. W przestrzeganiu przepisów oraz zasad związanych z bezpieczeństwem w miejscu pracy pomaga odpowiednia firma działająca w branży BHP, która oferuje outsourcing BHP. Jedną z ważniejszych kwestii związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, której musi przestrzegać pracodawca, jest posiadanie ważnego okresowego szkolenia BHP przez każdego z pracowników. Jeśli pracodawca nie jest pewien, czy jego firma spełnia wymagane przepisy BHP, to może skorzystać z usługi przeprowadzenia audytu bezpieczeństwa.